info@parsikco.com

لوگو پارسیک
انواع عایق حرارت و صوت

عایقکاری حرارت و صوت

معمولا در ساختمان‌ها انجام می‌شود و این نوع پوشش‌ها جزو مصالح مهم در ساختمان سازی محسوب می‌شوند. استفاده از پوشش دهنده‌های حرارتی و صوتی در ساختمان‌ها مزایای زیادی دارند که کاهش مصرف انرژی از مهم‌ترین مزیت آن‌ها به حساب می‌آید.

روش عایقکاری حرارت و صوت

در ابتدا می‌پردازیم به این موضوع که عایق کاری حرارت و صوت چیست و روش‌های آن چگونه می‌باشد؟

 عایق حرارتی

عایق حرارتی

عایق حرارتی، پوششی است که برای جلوگیری از ورود گرما و سرما به داخل فضاهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع پوشش‌ها اگر به شکل درست و اصولی نصب نشوند ممکن است که خسارات جبران ناپذیر زیادی برای افراد و محیط زیست به وجود آورند.

پوشش‌های حرارتی از مهم‌ترین مصالح در قسمت ساختمان سازی هستند که از انتقال حرارت به یک محیط پیشگیری می‌کنند. پوشش دهی حرارتی برای ساختمان‌ها معمولا هزینه بالایی دارد اما این هزینه‌ها با کاهش مصرف انرژی و نرخ کمتر قبوض جبران خواهند شد.

یک پوشش حرارتی مناسب باید به گونه‌ای باشد که در برابر انواع فشار و رطوبت از خود مقاومت نشان دهد و به هیچ عنوان گرما و سرما را انتقال ندهد. پوشش دهنده‌های حرارتی به طور معمول در سقف و دیوارها نصب می‌شوند و با توجه به کاربرد انواع مختلفی دارند.

در ساختمان‌ها، عایق‌کاری حرارت به روش‌های متعددی انجام می‌گیرد که نمونه‌ای از آن‌ها به شرح ذیل است.

عایقکاری به شیوه درونی: در این روش از پوشش دهی حرارتی، لایه پوششی از داخل دیوار نصب می‌شود.

عایق کاری بیرونی: این شیوه از عایق کاری حرارتی همان طور که از نامش مشخص است، لایه حرارتی در خارج از دیوار نصب می‌گردد.

عایق‌کاری حرارت همگن: در این روش، مصالحی که برای پوشش دهی در قسمت‌های مختلف ساختمان استفاده می‌شوند، ویژگی‌های پوشش حرارتی را دارند.

ساخت دیوارهای دو لایه: در این شیوه، دیوارها دو لایه‌هستند که در بین آن‌ها پوشش حرارتی قرار می‌گیرد. انواع عایق‌های حرارتی به ترتیب رایج‌ترین‌ها به شرح زیر نام‌گذاری شده‌اند.

پشم سنگ

عایق پشم سنگ
عایق پشم سنگ

پشم سنگ در برابر گرما و حرارت از خود مقاومت بالایی نشان می‌دهد و جزو عایق‌های حرارتی پر مصرف می‌باشد. مقاومت پشم سنگ در برابر حرارت به قدری بالا است که از آن در پالایشگاه‌ها به عنوان پوشش دهنده حرارت و صوت استفاده می‌کنند. پشم سنگ علاوه بر آن که در برابر حرارت مقاوم است از آن می‌توان به عنوان پوشش صوتی نیز استفاده نمود؛ این نوع از عایق حرارتی می‌تواند عایق آب و رطوبت نیز باشد و در برابر قارچ هم مقاوم است.

عایق الاستومری

عایق الاستومری
عایق الاستومری

عایق الاستومری یا به عبارت دیگر، عایق پتویی یکی از بهترین پوشش‌های حرارتی پر مصرف می باشد؛ این محصول فاقد مواد سمی بوده و به هیچ عنوان به محیط زیست صدمه وارد نمی‌کند و از آن معمولا برای پوشش دهی لوله‌ها استفاده می‌کنند.

پشم شیشه

عایق پشم شیشه
عایق پشم شیشه

عایق حرارتی پشم شیشه بر اثر ذوب شدن‌شیشه به دست می‌آید و به عنوان بهترین پوشش حرارتی شناخته‌می‌شود؛محصول نام برده به عنوان پوشش صوتی نیز کاربرد دارد و در برابر رطوبت و آب هم از خود مقاومت نشان می‌دهد.

پلی استایرن

عایق پلی استایرن
عایق پلی استایرن

پلی استایرن یک نوع پوشش حرارتی با وزن بسیار کم است که جزو عایق‌های پر استفاده می‌باشد و به دو شکل تولید می‌گردد. پوشش‌های پلی استایرن در سقف، کف و دیواره‌ها به‌کار گرفته‌می‌شوند و از آن‌ها می‌توان هم برای داخل و هم خارج از ساختمان استفاده کرد.

عایق پرلیت

عایق پرلیت
عایق پرلیت

رسانایی ضعیف و ضد حریق بودن از ویژگی‌های مهم این نوع پوشش حرارتی محسوب می‌شود؛ این عایق علاوه بر ساختمان سازی در صنایع دیگر نیز استفاده می‌شود. از عیوبی که این محصول دارد این است که به علت این که حالت اسفنجی داشته‌آب و رطوبت را جذب می‌کند و از آن نمی‌توان به عنوان پوشش رطوبتی استفاده کرد. توجه‌داشته‌باشید که پوشش دهی حرارت و صوت، بیشتر در قسمت‌های سقف، کف و دیوارهای ساختمان انجام می‌گیرد و ابزارهای متفاوت دارد.

عایق صوت

عایق صوت
عایق صوت

عایق صوت برای پیشگیری از ورود سر و صداهای مختلف به داخل مکان‌های متفاوت است که انواع مختلفی دارد و با توجه‌به‌کاربرد انتخاب می‌شود. این محصول می‌تواند به طرز موثری امواج صوتی را کنترل و سر و صداها را کاهش دهد؛ برای پوشش دهی صوتی در مکان‌های مختلف، روش‌هایی وجود دارد که به ترتیب و اولویت زیر هستند.

پیشگیری از ورود هوا جهت عایق بندی صوتی

هر جایی که هوا باشد بدون شک صدا نیز وجود دارد و امواج صوتی توسط هوا به محیط منتقل می‌شوند. پس نتیجه‌می‌گیریم اولین شیوه برای عایق کاری صوتی بستن سوراخ‌ها، درزها و منافذی است که هوا از آن رد و بدل می‌شود؛ برای پوشاندن منافذ و سوراخ‌ها می‌توان از انواع چسب‌ها و فوم‌های مخصوص استفاده کرد.

جلوگیری از ورود ارتعاشات صوتی

اگر تمامی منافذ ورود هوا بسته‌شده‌باشند باز هم انتقال صدا به بیرون انجام می‌شود. در این حالت، امواج صوتی با برخورد به درب و دیوار موجب ایجاد ارتعاش می‌شوند و به همین طریق، هوا امواج صوتی را انتقال می‌دهد.

استفاده از یونولیت

در بیشتر ساختمان‌ها از یونولیت به علت این که قیمت به صرفه‌ای دارد برای عایقکاری حرارت و صوت استفاده می‌کنند.

به کارگیری چوب

از دیگر روش‌های عایقکاری صوتی استفاده از چوب می‌باشد که استحکام بالایی دارد و می‌تواند موجب کاهش صدا شود؛ چوب‌ها معمولا بیشتر در کف استفاده می‌شوند و قادر به تحمل فشار بالا هستند.

به کار بردن پنجره‌های دو جداره

یکی از شیوه‌هایی که برای پیشگیری از انتقال صوت موثر است، استفاده از پنجره‌های دوجداره می‌باشد.

مابین پنجره‌های دوجداره و بین شیشه آن‌ها خلاء وجود دارد که باعث جلوگیری از انتقال سر و صدا به فضاها می‌شود.

ورق‌های عایق صوتی

این ورقه‌ها از جنس پشم شیشه یا فوم هستند که عایق صوت می‌باشند و باعث کاهش صدا می‌شوند. پوشش‌های صوتی انواع مختلفی دارند که چند نمونه از مهم‌ترین آن‌ها در زیر ذکر شده‌است.

عایق صوتی آلوستیک: این محصول یکی از بهترین پوشش‌ها برای پیشگیری از انتقال صدا است. این پوشش دهنده بیشتر در سقف و دیوار نصب می‌شود و عمر طولانی و سهولت در نصب از مزایای آن به شمار می‌آیند.

عایق صوتی پشم سنگ: پوشش پشم سنگ، صوت و حرارت را به خوبی جذب می‌کند و به دلیل کیفیت بالا و قیمت به‌صرفه‌طرفداران زیادی دارد.

عایق فایبرگلاس صوتی: این مدل از پوشش‌ها به شکل تخته‌ای هستند و بیشتر در استدیوها برای کاهش صدا استفاده می‌شوند.

ویژگی‌های عایقکاری حرارت و صوت

عایقکاری حرارت و صوت به عنوان یکی از موثرترین راه حل‌ها برای پیشگیری از انتقال صوت و حرارت به مکان‌های مختلف است.

موارد ذکر شده‌زیر، چند نمونه از ویژگی‌های عایق‌کاری حرارت و صوت هستند.

  • مقاومت در برابر حرارت: یک پوشش حرارتی در برابر گرما و حرارت از خود مقاومت نشان می‌دهد و از اتلاف انرژی پیشگیری می‌کند.
  • ضد حریق بودن: ضد آتش بودن از ویژگی‌های مهم عایق‌های حرارتی می‌باشد و این پوشش‌ها در برابر آتش مقاوم هستند.
  • عایق صوتی: پوشش‌های حرارتی در عین حال که مانع از ورود حرارت به فضا می‌شوند از انتقال صوت نیز پیشگیری می‌کنند.
  • مقاومت در برابر رشد قارچ: عایق‌های حرارتی و صوتی جنسشان به گونه‌ای است که در برابر قارچ و کپک مقاوم هستند.
  • داشتن‌حالت خنثی: خنثی بودن‌از دیگر ویژگی‌های عایق‌کاری حرارت و صوت است که باعث می‌شود مواد به‌کار رفته‌در ساخت این پوشش‌ها با محیط اطراف واکنش نشان ندهند.
  • چگالی بالا: از دیگر ویژگی‌های خوب عایق‌های صوتی و حرارتی، چگالی بالا است که باعث حفظ آکوستیک می‌گردد.
  • وزن کم و نصب راحت: پوشش دهنده‌های صوتی و حرارتی وزن کمی دارند و به همین علت استفاده از آن‌ها راحت است و نصب آسانی دارند.

مقایسه با عایق رطوبتی پارسیک

عایق رطوبتی پارسیک، نوعی پوشش دهنده با ترکیبات مختلف است که برای عایق بندی ساختمان‌ها در برابر آب و رطوبت استفاده می‌شود. عایق‌های رطوبتی پارسیک در مقایسه با انواع پوشش‌های دیگر مزایای زیادی دارند که موارد زیر برخی از مزیت‌های این پوشش دهنده‌ها به شمار می‌آید.

  1. قیمت مناسب
  2. مقاومت بالا در برابر رطوبت
  3. طول عمر زیاد
  4. انعطاف‌پذیری بالا
  5. قابلیت اتصال به تمام سطوح
  6. چسبندگی قوی
  7. اجرای تمیز و نصب آسان
  8. ضد اشتعال و حریق
  9. سازگاری با محیط زیست
  10. ضد قارچ و سایش

مجموعه پارسیک در زمینه تولید انواع پوشش‌های حرارتی و صوتی به طور کاملا تخصصی مشغول به فعالیت است. این کمپانی با به‌کارگیری بهترین افراد متخصص، بهره‌گیری از بهترین تکنولوژی های روز دنیا و استفاده از مواد اولیه با‌کیفیت، مرغوب‌ترین پوشش‌ها را تولید و به بازار عرضه‌می‌کند.

چنانچه قصد خرید انواع عایق را برای ساختمان خود دارید می‌توانید آن‌ها را به صورت عمده و یا خرده با بهترین کیفیت و قیمت از ما بخواهید. خریداران گرامی می‌توانند از طریق سایت پارسیک اقدام به خرید اینترنتی انواع پوشش‌های رطوبتی، حرارتی و صوتی نمایند.

شماره تلفن‌هایی مشخص شده‌است که در همین صفحه می‌توان آن‌ها را مشاهده کرد که این شماره‌ها یکی دیگر از پل‌های ارتباطی با کارشناسان فروش مجموعه پارسیک هستند. با تماس با این شماره‌ها می‌توانید برای دریافت قیمت، مشاوره و خرید این محصولات با کارشناسان ما در تماس باشید و خریدی مقرون به صرفه‌و باکیفیت را برای خود به ارمغان آورید.

سخن پایانی

امروزه انواع عایق‌های حرارتی، رطوبتی و صوتی نقش بسیار مهمی در صنعت ساختمان سازی دارند. این پوشش‌ها در هر نوعی که باشند در صورت استفاده برای مکان‌های مختلف موجب کاهش انرژی می‌شوند و پیشگیری از هدر رفتن انرژی از مهم‌ترین ویژگی آن‌ها محسوب می‌شود. اگر این نوع پوشش دهی‌ها به شکل درست و اصولی انجام نشوند ممکن است که نتیجه عکس بدهند و مصرف انرژی را بالا ببرند که این امر موجب خسارات جبران ناپذیری می‌شود.

 

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *