info@parsikco.com

لوگو پارسیک
عایق پلیمری پاششی

عایق پلیمری پاششی

در دوران غارنشینی انسان‌ها به دنبال مکانی برای محافظت از خود در برابر باران و باد بودند. امروزه نقش خانه‌ها در واقع همان محافظت از انسان‌ها در برابر باد و باران و نفوذ رطوبت است. به همین دلیل عایق‌هایی به وجودآمده‌اند که ساختمان‌ها را در برابر رطوبت محافظت می‌کنند. عایق‌های رطوبتی فراوانی وجود دارد که یکی از آن‌ها عایق پلیمری پاششی می‌باشد. در قدیم عایق‌های قیری و ایزوگام وجود داشت که هر کدام مشکلات خاص خود را داشت. این عایق همانطور که از نام آن پیداست از پلیمر تشکیل‌شده و به شکل پاششی می‌باشد.این عایق بخاطر اینکه پلیمری می‌باشد حافظ محیط زیست می‌باشد و طول عمر و ماندگاری بسیار بالایی نسبت به عایق های قیر و ایزوگام دارد.

عایق پلیمری پاششی چیست؟

عایق پلیمری پاششی در واقع نوعی پلیمر می‌باشد که برای استفاده از آن احتیاج به حرارت نیست و تنها به وسیله پاشش آن بر روی سطح مورد نظر انجام می‌گیرد. این عایق در واقع جایگزین مناسبی برای قیر و ایزوگام است. معمولاً این عایق مانند آب بند عمل می‌کنند و از ماده پلیمری تشکیل شده است که بعد از خشک شدن و به وجود آمدن پلیمر کاملاً جلو رطوبت را می‌گیرد. این عایق نیاز به حرارت ندارد و با پخش شدن و یا پاشش می‌توان آن را بر روی سطوح‌ دیگر انجام داد. همچنین این عایق پاششی عمری طولانی‌تر نسبت به سایر عایق‌ها دارد.

استفاده از عایق پلیمری پاششی
استفاده از عایق پلیمری پاششی

عایق پلیمری پاششی سفید

عایق پلیمری پاششی سفید یک نوع عایق مقاوم در مقابل رطوبت می‌باشد و معمولاً از آن برای سقف‌ها و دیوار‌ها استفاده می‌کنند. این نوع عایق پلیمری جای قیرگونی و ایزوگام را گرفته‌ است.در مقالات قبل تر مقاله ای با عنوان بهترین جایگزین قیرگونی و ایزوگام این موارد را توضیح داده ایم. همچنین در این عایق‌های رطوبتی نوع نانو آن هم به صورت پاششی وجود دارد. زمانی که این عایق خشک می‌شود، سفت می‌شود و جلوی نفوذ  آب نیز گرفته‌می‌شود.

مزایای عایق پلیمری پاششی

  • این عایق آلودگی در محیط ایجاد نمی‌کند و طرفدار محیط زیست می‌باشد.
  • برخلاف عایق‌های دیگر نیاز به حرارت ندارد.
  • عمر آن طولانی‌تر از عایق‌های دیگر می‌باشد و حدوداً ۲۰ سال است.
  • به صورت پاششی همه سطوح را به شکل یکنواختی می‌پوشاند و برخلاف قیر به راحتی گوشی و کنار را هم پوشش می‌دهد.
  • اجرای عایق‌های قیری به دلیل وزن بالایی که دارند در ارتفاعات دشوار می‌باشد، اما عایق‌های پلیمری به راحتی به دلیل پاشش می‌توانند تمام سطوح را بپوشانند.
  • این عایق پلیمری، عایق رطوبت، دما و حتی صدا می‌باشند.
  • نسبت به انواع الاستومری‌ و کراسلینک‌ فشرده هزینه کمتری دارند.
  • توانایی پوشاندن‌ نقاط‌ کور را به علت پاشش دارند.
  • از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کنند.
معایب و مزایای عایق پلیمری پاششی
معایب و مزایای عایق پلیمری پاششی

کاربرد‌های عایق پلیمری پاششی

  • استفاده از این عایق در سقف‌های کاذب
  • برای عایق‌سازی مرغداری و دامداری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • در عایق کردن بدنه کشتی و هواپیما کاربرد فراوان دارد.
  • برای عایق کاری دیوار و ساختمان به کار می‌رود.
  • برای جلوگیری از ورود آب بام به درون ساختمان به کار می‌رود.
  • در استخر، سرویس بهداشتی مساجد، روف گاردن برای جلوگیری از نشتی آب به کار می‌رود.

نحوه تولید عایق پلیمری پاششی

این عایق از ترکیب ایزوسیانات و رزین پلی ال بوجود می‌آید. پلی اورتان نوعی پلیمر است که از واحد‌های آلی درست شده‌ است. از ترکیب این مواد با هم و استفاده از اسپری‌ها عایق پلیمری پاششی تولید می‌شود. این مواد بعد از پاشیده‌شدن ساختار سخت و محکمی به خود می‌گیرند.

انواع عایق پلیمری پاششی

انواع عایق پلیمری پاششی

انواع عایق پلیمری پاششی

در دو نوع سلول بازوبسته وجود دارد. نوع باز همانطور که از نامش پیداست کپسول ها‌ی تشکیل دهنده ان باز هستند و باعث ایجاد ترکیب منعطف و نرم می‌شوند‌.
نوع‌ بسته، کپسول‌های‌ کاملاً بسته‌دارد. در واقع فشردگی سلول‌ها زیاد است و هوا و رطوبت قدرت نفوذ ندارد. بنابراین پایداری نوع بسته بیشتر است. مزیت نوع بسته این است که مانع ورود اب و رطوبت به داخل خانه می‌شود و از آسیب وارد شده به کف بر اثر رطوبت جلوگیری می‌کند. نوع باز، قابلیت انبساط دارد و توان عایق کاری گوشه کنار‌های خانه را دارد. همچنین مقرون به‌ صرفه‌تر از نوع بسته است. اما برای خانه‌هایی با تغییرات دمایی شدید نوع بسته بهتر است.

نحوه اجرا عایق پلیمری پاششی

روش اجرا به متراژ بستگی دارد و از دستگاه‌های متناسب با این متراژ برای پاشش استفاده می‌شود. در متراژ پایین از اسپری‌های کوچک استفاده می‌شود. برای عایق کردن سقف و دیوار ضخامت ۵/۲ تا ۳ سانتی‌متر مناسب است. دستگاه‌های مورد استفاده از نوع مکانیکی و الکتریکی و کمپرسور هستند. مدت زمان اسپری کردن با ضخامت رابطه مستقیم دارد.

قیمت عایق پلیمری پاششی

قیمت عایق پلیمری پاششی به کیفیت آن و مواد بکار رفته در تولید این عایق بستگی دارد. البته نحوه انجام واجرای آن در ساختمان و همچنین میزان متراژ ساختمان نیز در قیمت عایق مؤثر است. در مناطق مرطوب این قیمت معمولاً بدلیل کارایی و استقبال بیشتر بالاتر می‌باشد. معمولاً برآورد هزینه بصورت کیلویی انجام می‌گیرد. همچنین میزان مواد مصرف‌شده و نوع کاربری آن محلی را که عایق می‌کنیم و رنگ نیز در قیمت عایق پلیمری مؤثر هستند.

سخن پایانی 

عایق پلیمری پاششی یکی از انواع عایق‌هایی است که جای قیر و ایزوگام را امروز گرفته‌ است. این عایق با محیط زیست سازگار می‌باشد و مانند قیر که باعث آلودگی محیط می‌شود این آلودگی را ندارد. همچنین نیاز به حرارت نیست. کار با این عایق بسیار راحت‌تر از عایق‌هایی مثل قیر و ایزوگام می‌باشد، زیرا از طریق پاشش و پخش شدن تمام سطوح را می‌پوشاند. حتی می‌توان کنج‌ها و گوشه‌های اتاق و لوله‌ها را به شکل یکدست عایق کاری کرد. عایق رطوبتی پارسیک را می توانید به صورت پاششی نیز استفاده کرده و استفاده بهینه تری از آن داشته باشید.

این عایق به علت طول عمر بالایی که نسبت به عایق‌های دیگر دارد بسیار مورد توجه قرار گرفته‌است. پوششی بودن این عایق باعث می‌شود که در مقدار مصرف عایق صرفه‌جویی شود و همچنین سطوح بیشتری پوشش داده‌شود. همچنین به علت پاششی بودن می‌تواند بر روی سطوح با ضخامت یکسان عایق کاری انجام دهد.

یکی دیگر از مزایای عایق‌های پلیمری پاششی سرعت عمل بالای آن است که نسبت به کار با قلمو و غلتک و سایر وسیله‌ها مورد توجه قرار گرفته‌است و همچنین بکار بردن نیروی انسانی کم باعث‌‌ شده‌‌ است که این عایق بسیار مورد توجه قرار گیرد. قدرت پاشش بالای اسپری ها باعث‌ شده‌ است تا در مدت زمان کم با تنظیم نازل به راحتی سطوح عایق کاری شود. این عایق حرارتی نیست و بسیار مناسب برای کنج ها و گوشه های خانه و نقاطی که لوله های پلی اتیلنی وجود دارد می‌باشد.

 

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *