info@parsikco.com

لوگو پارسیک
ساخت استخر با بلوک سیمانی

مراحل ساخت استخر با بلوک سیمانی (به همراه عکس و فیلم)

درباره ساخت استخر با بلوک سیمانی باید بیان نمود که ساخت استخر بلوکی دارای شیوه های متفاوتی است. استخر بلوک سیمانی جزء استخرهای با هزینه پایین و ارزان قیمت به شمار می رود و اصلی ترین موضوع در اجرای این نوع ساخت استخر شیوه درست و اصولی مقاوم سازی آن می باشد که بایستی بر روی پی و دیواره ها صورت گیرد.

نخستین قدم برای به این هدف مهم، انجام و اجرایی کردن این پروژه بر روی زمین بکر است که از هیچ گونه ریشه ای از درختان و گیاهان در آنجا خبری نباشد و فاقد خاک نباتی باشد. در واقع با رعایت تمام این اصول می توان پروژه ای قابل اعتماد را بارگذاری نمود. در ادامه با عایق رطوبتی پارسیک همراه باشید تا با مزایا و نحوه ساخت کامل استخر با بلوک سیمانی آشنا شوید.

نحوه ساخت استخر با بلوک سیمانی

به دلیلی اینکه جنس خاک در مکان های مختلف متفاوت است بهتر است با مشورت و یا نظارت یک فرد متخصص عملیات خاکبرداری و ساخت استخر انجام شود. برای آشنایی بیشتر با فرایند ساخت استخر پیشنهاد می کنیم ویدئویی را که در ادامه قرار داده ایم مشاهده کنید.

فیلم ساخت استخر بلوکی

فیلم مراحل ساخت استخر با بلوک سیمانی برای مکان های مختلف همچون خانه، باغ، ویلا، روی زمین و …

 
  1. مرحله اول: در نخستین قدم از ساخت یک استخر بایستی نقشه ای از فرایند ساخت استخر تهیه نمود که در آن طرح استخر، میزان خاکبرداری، نحوه خاکبرداری، عایق بندی استخر و میزان و نحوه شیفته ریزی در نظر گرفته شود.
  2. مرحله دوم: حداقل میزان خاکبرداری برای ساخت استخر با بلوک سیمانی دو متر می باشد که عمدتا برای اجرای آن از ماشین ها و بیل های مکانیکی استفاده می شود. البته موقع اجرای خاکبرداری باید 15 سانتی متر برای بتن ریزی، 30 سانتی برای شفته ریزی و 5 سانتی متر برای اجرای سیمان، آب بندی استخر در نظر گرفت.
  3. مرحله سوم: بعد از اجرای خاکبرداری و برداشت خاک باقی مانده کف استخر نوبت به شفته ریزی می رسد که این کار به مقاوم سازی استخر کمک فراوانی می کند، برای اجرای شفته ریزی ابتدا باید کف و دیوار های استخر را با آب خیس کرد و بعد 2 بار در فاصله های زمانی متفاوت با یک یک غلطک عملیات شفته ریزی انجام شود.
  4. مرحله چهارم: بعد از اتمام خاکبرداری باید دیوار های استخر را با بلوک سیمانی ساخت و بعد از ساخت دیوار ها معمولا برای مقاوم سازی بیشتر قبل از بتن ریزی داخل بلوکه ها میلگرد قرار می دهند
  5. مرحله پنجم: معمولا برای مقاوم سازی بیشتر استخر کف استخر را به صورت شبکه ای آرماتوربندی می کنند و بعد از آن عملیات بتن ریزی را اجرا می‌کنند
  6. مرحله ششم: بعد از اتمام بتن ریزی و ساخت استخر باید استخر را عایق بندی کرد تا از نفوذ آب به دیوار های خارجی، رشد جلبک و تغییر رنگ آب جلوگیری نمود، برای عایق بندی استخر هم می توانید از عایق رطوبتی استخر پارسیک استفاده کنید.

نحوه ساخت استخر با بلوک سیمانی

هزینه ساخت استخر با بلوک سیمانی

همچنین از نظر مالی هزینه ساخت استخر با بلوک سیمانی نسبت به سایر استخرهای دیگر ارزان تر در می آید به همین خاطر به این استخر، استخر خانگی هم گفته می شود. در واقع تعمیرات و نگهداری از این نوع استخرها نیز بسیار کار ساده ای است. معمولا قیمت مصالح بتنی نسبت با برخی مواد و متریال دیگر ارزان تر است و هزینه کمتری را به شما تحمیل می کند.

به عنوان نمونه تحمل ضعف کششی این نوع استخر بالا می باشد و دیواره های استخر همچون دیوار برشی عمل می نماید و در مقابل فشار آب و نشست های خاک تاب بیشتری می آورد. همچنین در مواجهه با نشست های مقطعی به راحتی در دیواره های کف استخر ترک ایجاد نخواهد شد و انتخاب نوع میلگرد در ساخت استخرهای با بلوک سیمانی توسط مهندسین خبره مربوطه پس از محاسبات گزینش می شوند.

چطور  استخر با بلوک سیمانی را مقاوم تر کنیم؟ 

امروزه از استخر های سیمانی بیشتر در باغات و ویلاها استفاده می شود که در نشست های احتمالی مهم ترین عواملی که از خرابی بیش از حد استخر محافظت می نماید و نمی گذارد استخر دچار تخریب و ترک های عمیق گردد، همین توجه ویژه و اصولی به امر مقاوم سازی می باشد.
در واقع ساخت استخر با بلوک سیمانی در زمینی با مقاومت بالا به طول عمر مفید سازه می افزاید، و در مقابل تنش های برشی و فشارهای هیدرودینامیکی تا حد زیادی جلوگیری می کند. البته شفته ریزی و سنگ چینی با ملات سیمان نیز به طول عمر بالای یک سازه کمک بسیاری می نماید.

 

آب بندی استخر بلوکی

 آب‌بندی با عایق رطوبتی

ابتدا سطح استخر با استفاده از یک برس سیمی یا دستگاه ساب زدن تمیز و صاف می‌شود. سپس، عایق رطوبتی روی سطح استخر اجرا می‌شود. عایق رطوبتی باید به طور کامل و بدون ترک اجرا شود. این کارها از جهت حفظ ضروری‌ترین شرایط رطوبتی در استخر اهمیت دارد.

 آب‌بندی با ملات آب‌بندی

سطح استخر با استفاده از یک برس سیمی یا دستگاه ساب زدن تمیز و صاف می‌شود. سپس ملات آب‌بندی روی سطح استخر اجرا می‌شود. بعد از اعمال ملات آب‌بندی، آن باید به طور کامل خشک شود. 

 آب‌بندی با روش تزریق

در این روش ترک‌ها و منافذ موجود در دیوارها و کف استخر با استفاده از یک دستگاه مخصوص تمیز شده و خشک می‌شوند. سپس، مواد آب‌بندی کننده به داخل این ترک‌ها و منافذ تزریق می‌شوند. برای انجام این کار، افراد متخصص باید اقدام به آب بندی کنند. روش تزریق به منظور جلوگیری از نفوذ رطوبت و حفظ کیفیت استخر انجام می‌شود.

اصول فنی ساخت استخر با بلوک سیمانی

برای نمونه استخری با ابعاد  16 متر در 6 متر و عمقی بین 1.30 تا 2.60 متر، در کنار یک استخر کوچک برای کودکان با ابعاد 4 متر در 2 متر ساخته می‌شود. برای ساخت از بلوک‌های سبک بتنی یا بلوک پوکه‌ای به عرض 20 سانتی‌متر استفاده می‌شود و مکان اتاق فنی و مخزن برق در مجاورت استخر قرار می‌گیرد.

دو گروه فیلتر 40 متر مربع در ساعت آب را با روش الکترولیز نمک فیلتر می‌کنند و پوشش داخلی از رزین تقویت شده با الیاف شیشه ساخته شده است. برای نصب فیلترها و پمپهای فیلتراسیون، پمپ حرارتی، شیرها، لوله‌ها و غیره باید برنامه‌ریزی شود و در طرح اولیه، نمودار چیدمان لوله‌کشی استخر نشان داده شود. همچنین، برای ساخت استخر با بلوک‌های سبک بتنی، پیشرفت سریع‌تری نسبت به استخرهای ساخته شده با پانل دارد.

 

مزایای ساخت استخر با بلوک سیمانی

مزایای ساخت استخر با بلوک سیمانی

مزایای ساخت استخر با بلوک سیمانی بی شمارند. در واقع امروزه ساخت استخر با بلوک سیمانی از قیمت های گزافی برخوردار نمی باشد و از دیگر انواع استخرهای آماده فایبرگلاس و استخرهای آجری، سنگی قانونی تر و راحت تر ساخته می شود.
یکی از مهم ترین مزایای بارز ساخت اینگونه استخرها فرم دهی فوق العاده زیاد آنها با هر شکلی است، که در این نوع ساخت می توان با اشکال هندسی متنوع آنها را اجرا نمود و پس از استخرهای بتنی بهترین نوع استخر از لحاظ فرم پذیری این نوع استخر می باشد.

 

به دلیل همگن بودن مصالح بلوک سیمانی و بتن جزء مزایای آن به شمار می آید. استخرهای بلوکی هم ردیف استخرهای بتنی قرار می گیرند، و به خاطر زیاد بودن شن، ماسه، سیمان و بلوک در بیشتر نقاط کشور ساخت این نوع استخرها راحت تر از نوع بتنی آن می باشد.
زیرا نوع بتنی احتیاج به قالب گذاری دارند و قالب در همه جا در دسترس نیست، همچنین در دسترس بودن اکیپ های اجرایی، بومی و عدم نیاز به اکیپ های فوق العاده تخصصی در اجرای آن نمی باشد و این خود یکی دیگر از مزایای این گونه استخرها به شمار می رود.

معایب ساخت استخر با بلوک سیمانی

1-جابجایی نسبتا سخت به دلیل وزن نسبت بالای بلوک های سیمانی

2-نیاز به یک پوشش ضد آب برای روکش استخر

 

هزینه ساخت استخر با بلوک سیمانی

 

 

در این مقاله در پارسیک سعی کردیم تا شما را با مراحل و هزینه ساخت استخر با بلوک سیمانی آشنا کنیم، اگر در حین خواندن این مقاله سوالی براتون پیش امده می توانید در قسمت دیدگاه های این مقاله برامون ارسال کنید

سوالات متداول استخر سازی

5 سوال زیر، پرتکرارترین سوالاتی هستند که افراد در مورد استخر سازی و ساخت استخر با بلوک سیمانی می‌پرسند. 

بله، استخر بلوکی سیمانی نیاز به ارماتور بندی دارد. ارماتور بندی یک فرایند مهم در ساختن سازه‌های بتنی است که با استفاده از میلگردهای فولادی، قوت و مقاومت سازه را افزایش می‌دهد. در صورتی که در ساخت استخر بلوکی سیمانی از ارماتور بندی استفاده نشود، سازه به طور کلی ضعیف خواهد بود و در مواجهه با فشار و وزن آب، ممکن است شکست خورده و آسیب دیده شود. بنابراین، برای ساخت استخر بلوکی سیمانی، حتماً باید از ارماتور بندی استفاده شود تا سازه به شکلی کاملامقاوم و پایدار ساخته شود.

البته

پارسیک به صورت تخصصی محصولی برای همین منظور تولید کرده با عنوان عایق رطوبتی استخر که می توانید از طریق سایت ما سفارش دهید.

ضخامت دیوار استخر بلوکی به طور معمول 40 سانتی متر است.

بله، این آموزش میتواند به اندازه کافی در استخر سازی با بلوک سیمانی روی زمین کمک کند.

محتوای بالا را بخوانید و در کنار آن از افراد متخصص کمک بگیرید

4.2/5 - (13 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *