info@parsikco.com

لوگو پارسیک
عایق رطوبتی پیش ساخته

عایق رطوبتی پیش ‌ساخته

عایق رطوبتی پیش‌ ساخته مانع از ورود رطوبت و نم در سطوح ساختمانی می‌شود. درواقع عایق رطوبتی جزئی از مصالح ساختمانی پرکاربردی محسوب می‌شود که بسیاری از ناظران و بناهای ساختمان از آن استفاده می‌نمایند. رطوبت و نم زدگی سطوح مختلف ساختمان‌ها مانند دیوار، سقف و سطوح مختلف یکی از مسائل و مشکلاتی است که بسیاری از افراد درگیر برطرف کردن آن با هزینه‌های گزاف هستند. گاهی خسارات ناشی از مرطوب شدن سطوح مختلف منازل و ساختمان ها جبران شدنی نیست و برای افراد بهای سنگینی دارد. عایق‌های رطوبتی دارای انواع متفاوتی هستند که عایق رطوبتی پیش‌ساخته یکی از آنها محسوب می‌گردد و بسیار پرکاربرد است.

عایق رطوبتی پیش ‌ساخته چیست ؟

فضاهایی که بیشتر مورد هجوم نم و باران قرار می‌گیرند نیازمند عایق‌بندی مناسب برای جلوگیری از خرابی انواع سطوح ازجمله کف پارکینگ، سرویس بهداشتی، پشت‌بام و بالکن است. عایق رطوبتی پیش‌ ساخته یکی از انواع حفاظ سطوح در برابر انواع نم است و برای آب‌بندی اجرا می‌شود. این نوع عایق رطوبتی بیشتر در سطح پشت‌بام مورداستفاده قرار می‌گیرد اما امکان استفاده از آن در دیگر سطوح وجود دارد.

مزایای عایق رطوبتی پیش ساخته

  • قیمت به‌صرفه و مناسب
  • مقاومت بالا در برابر فشار و تغییرات دمایی
  • اجرای سریع و آسان
  • وزن کم
  • طول عمر زیاد
  • عدم آسیب‌رسانی به محیط زیست
  • عدم شکنندگی
  • عدم پوسیدگی
  • رنگ‌پذیری بالا
  • چسبندگی خوب نسبت به سطوح
  • عدم اشتعال و آتش‌سوزی در محیط

انواع عایق رطوبتی پیش ساخته

در جوامع امروزی استفاده از عایق‌ رطوبتی پیش ساخته و آماده به علت افزایش روند کار ساخت‌وساز و کاهش زمان و هزینه‌ها افزایش‌یافته است. این نوع عایق دارای انواع متفاوت با کارکرد و قابلیت های منحصربه‌فرد میباشد. ایزوگام یکی از عایق های رطوبتی پیش ساخته ای محسوب میشود که در عایق‌بندی پشت‌بام، سقف و پروژه‌های ساختمانی کاربردهای بسیاری دارد. مواد تشکیل‌دهنده ایزوگام به شرح زیر میباشد.

  • فیلم پلی‌اتیلن
  • پودر تالک
  • آلومینیوم
  • پلی استر
  • قیر معدنی و صنعتی
  • تیشوی نخدار

نوع ایزوگام با توجه به میزان مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن متفاوت میباشد که در ادامه با انواع آن آشنا میشویم.

ایزوگام سه لایه

ضخامت و مقاومت این نوع از عایق رطوبتی نسبت به سایرین بیشتر است. استفاده از این نوع ایزوگام در تمامی شرایط هوایی گرمسیر و سردسیر امکان‌پذیر میباشد. ماده‌ی اصلی تشکیل‌دهنده این نوع از ایزوگام ماده‌ای به نام بیتومن است. ایزوگام سه لایه نیز از نظر روکش قابل‌استفاده در آن به دسته‌های زیر تقسیم بندی میشود.

  1. ایزوگام سه لایه روکش‌دار
  2. ایزوگام سه لایه فویل دار
  3. ایزوگام سه لایه سنگریزه‌ای
  4. ایزوگام سه لایه بدون روکش ساده

هریک از انوع ایزوگام‌های سه لایه با توجه به نوع آن دارای تفاوت‌هایی نسبت به یکدیگر است که با توجه به آن در پروژه‌های مختلف ساختمانی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

ایزوگام دولایه

دوخت این نوع از ایزوگام با تیشو و پلی استر انجام میشود. نسبت به نوع تک لایه از مقاومت بالایی برخوردار است.

ایزوگام تک لایه

دوخت این نوع از عایق رطوبتی با پلی استر است و انعطاف پذیری بالایی دارد.

ایزوگام دمیده

این نوع ایزوگام در شرایط ویژه مورداستفاده قرار می‌گیرد علت این موضوع وجود قیر دمیده در این نوع عایق میباشد.

ایزوگام پلیمری

60 الی 70 درصد از مواد سازنده این نوع از ایزوگام، قیر خالص است و دیگر مواد موجود در آن عبارتند از:

  • یک‌لایه پلی استر
  • یک‌لایه تیشو
  • یک لایه فویل آلومینیومی
  • پودر تالک
  • گونی پلاستیکی
  • پوشال

دوام و کیفیت بالای ایزوگام پلیمری از دلایل مهم کاربرد رایج از این نوع عایق رطوبتی میباشد.

عایق رطوبتی قیر و گونی و عایق رطوبتی اصلاح‌شده با قیر توسط پلیمر دو نوع دیگر از عایق رطوبتی پیش ساخته است که مورد دوم به دودسته تقسیم بندی میشود.

  1. عایق رطوبتی قابل‌استفاده در پی ساختمان و سطوح داخلی آن
  2. عایق رطوبتی قابل‌استفاده در بام که با توجه به نوع آسیب از انواع تک لایه، دولایه و سه لایه آن به شکل الیاف شیشه و یک لایه پلی استر در سطوح خارجی مورداستفاده قرار می‌گیرند.

انواع ایزوگام بر اساس نوع قیر و پلیمر

ایزوگام نوع A: تولید از مواد پلیمری ( پلی پروپیلن اتکتیک ) و قیر اصلاحی

ایزگام نوع B: تولید از مواد پلیمری ( استایرن بوتادین استایرن ) و قیر اصلاحی

پایه قیر اکسیده: تولید از الیاف معدنی و آلی به صورت نبافته و بافته همراه با قیر اکسیده اشباع شده

نحوه تولید عایق رطوبتی پیش ساخته

نحوه تولید عایق پیش ساخته
نحوه تولید عایق پیش ساخته

با توجه به شرایط آب و هوایی ایران استفاده از انوع عایق رطوبتی بسیار رواج دارد. با توجه به اینکه کشور ما یکی از منابع عظیم نفت محسوب میشود انواع عایق های پرکاربرد و استفاده از آن بر پایه مواد نفتی و قیر میباشد. عایق  رطوبتی ( ایزوگام ) به قدری از نظر کیفیت و صرفه اقتصادی برای مهندسان ناظر در ساخت‌وساز سود دارد که با بسیاری از عایق ها رقابت تنگاتنگی دارد.

استفاده از امولسیونی پلیمر پایه آب، به لطف عایق رطوبتی زمینه‌ی جدیدی برای استفاده از آنها در سطوح مختلف است. امولسیون های ساخته‌شده از قیر درجه حرارت آن را پایین می آورد و عملکرد متفاوتی از خود ارائه می‌دهد. در تولید ایزوگام از استایرنی و اکریلاتی که محلول در آب هستند مورداستفاده قرار می‌گیرند.

نحوه اجرای عایق رطوبتی پیش ساخته

اجرای انواع ایزوگام بر روی سطوح با توجه به نوع ایزوگام انتخابی متفاوت است و باید توسط افراد حرفه‌ای و باتجربه صورت پذیرد. برای دیدن مراحل اجرایی عایق بندی انواع ایزوگام می‌توانید از طریق مرورگرهای معتبر یا شبکه‌های اجتماعی در قالب فیلم و ویدئو مراجعه فرمایید.

با توجه به هزینه‌های جاری در کارخانه تولیدی ایزوگام و کیفیت آن هزینه‌های متفاوتی برای فروش به خریدار ارائه میشود. مقاومت ایزوگام در برابر گرما، پارگی، انعطاف پذیری و نفوذ بخارآب متفاوت است و بر این اساس قیمت های مختلفی ارائه میشود. خرید مستقیم ایزوگام از کارخانه به‌طور مستقیم در قیمت آن تأثیر بسزایی دارد و می‌تواند مقداری از هزینه‌ها را برای خریدار کاهش دهد.

قیمت عایق رطوبتی پیش ساخته

برای خرید انواع عایق رطوبتی می‌توانید به فروشگاه‌های مجهز لوازم و مصالح ساختمانی مراجعه فرمایید. همچنین می‌توانید به سایت‌ها و فروشگاه‌های معتبر اینترنتی مراجعه کنید و بهترین و باکیفیت‌ترین نوع ایزوگام را با توجه به نیاز ساختمان و منزل خود انتخاب نمایید. قیمت این نوع عایق با توجه به نوع آن، مقدار مورداستفاده و مساحت مورداستفاده در آن متغیر است و بهترین راه برای خرید آن مشاوره تخصصی از افراد باتجربه در زمینه‌ی کاری مصالح میباشد.

هنگام خرید انواع ایزوگام از کیفیت و قیمت مناسب آن اطمینان حاصل کنید تا بهترین نوع از آن را با توجه به نیاز ساختمان و منزل خود به کار ببندید. اگر نوع مناسب و با کیفیتی از ایزوگام را در سطوح منازل خود استفاده کنید طول عمر بالای آن باعث میشود تا چندین سال دغدغه ی مرطوب شدن سطوح منزل خود را نداشته باشید.

موارد مصرف از عایق رطوبتی

توجه به این موضوع مهم است که هنگام استفاده از عایق رطوبتی باید از مشاورین و متخصصان حرفه‌ای در زمینه نصب ایزوگام مشورت گرفت. رایج‌ترین موارد مصرف ایزوگام عبارتند از:

  • عایق بندی استخر و منابع آب
  • آب‌بندی سقف‌های ایرانیتی و شیروانی با رنگ های مختلف
  • عایق بندی درب‌های چوبی
  • عایق‌کاری بدنه و کف ورق‌های فلزی مثل کولر
  • عایق‌کاری حمام، سرویس بهداشتی و پشت‌بام
  • عایق رطوبتی مایع

یکی از نکات قابل‌توجه نسبت به این عایق ها این است که برای اجرای عایق رطوبتی مایع ‌بر روی سطوح باید سطوح خشک و تمیز باشد و باید برای اجرای آن از اسپری و قلم مو های مخصوص استفاده نمود. برخی از مزایای این نوع از عایق رطوبتی عبارتند از:

  1. چسبندگی بالا به انواع سطوح
  2. ضد اشتعال
  3. رنگ‌پذیری بالا
  4. کاربرد آسان
  5. عدم ایجاد آسیب‌های فیزیکی یا محیطی

البته یکی از نکات قابل‌توجه هنگام استفاده از عایق رطوبتی مایع این است که هنگام نصب نیازی به افراد متخصص و حرفه‌ای نیست.

بهترین نوع عایق رطوبتی 

پوشش دهی سقف و پشت‌بام ساختمان‌های قدیمی از موارد پر تقاضا در استفاده از انواع ایزوگام است. یکی از انواع ایزوگام‌های پراستفاده که در بازار تولید و عرضه میشود ایزوگام فویل دار دولایه است که تولید آن در انواع کارخانه‌های ایزوگام بدون توقف اتفاق می‌افتد.

عایق رطوبتی پارسیک جایگزینی خوب با قیمت مناسب بجای ایزوگام و قیر است که می تواند به عنوان عایق رطوبتی پشت بام، عایق استخر و… در انواع مکان های دیگر مورد استفاده قرار گیرند.

این نوع عایق رطوبتی در کنار ظاهر زیبا از استحکام و کیفیت بالا برخوردار است. ایزوگام‌های مورداستفاده در مناطق گرمسیر به صورت تخصصی و سفارشی تولید می‌شوند و از ایزوگام‌های دولایه و طرح دار در مناطق سردسیر استفاده میشود. نوع ایزوگام‌های تولیدی در مناطق و شرایط آب و هوایی متفاوت است کارخانه‌های بزرگی در این زمینه فعالیت می‌کنند. ایزوگام‌های تولیدی در کارخانه‌های ایران به قدری باکیفیت و ماندگار است که تولیدکنندگان آن را به سایر نقاط جهان صادر می‌کنند.

کلام پایانی

برای جلوگیری از آسیب دیدگی های رطوبتی به سطوح مختلف منازل خود و یا ساختمان بهترین راه عایق بندی آن برای جلوگیری از ریزش و خسارات جبران ناشدنی میباشد. انواع عایق رطوبتی با توجه به نوع و کاربردهای خود در بازار و کارخانه ها به فروش میرسند. این مصالح ساختمانی به شما اطمینان خاطر میدهند تا با پول کمتر و صرف زمان کمی به بازسازی و محافظت از سطوح مختلف منزل خود بپردازید. برای خرید انواع ایزوگام ابتدا بهتر است راجب هر کدام از آنها اطلاعات کافی و مناسبی داشته باشید.

برای اینکه بدانید کدام نوع از ایزوگام برای رفع مشکل ساختمان شما مناسب است بهتر است در این زمینه به افراد متخصص و مشاوران حرفه ای مراجعه نمایید. استفاده از راهکارها و پیشنهادات افراد متخصص در خصوص استفاده از انواع ایزوگام میتواند اطمینان خاطر بیشتری به شما در زمینه حفاظت از سطوح منزل دهد. بنابراین در بکارگیری انواع عایق رطوبتی داشتن اطلاعات و آگاهی به شما کمک میکند.

 

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *