info@parsikco.com

لوگو پارسیک
عایق رطوبتی قطران

عایق رطوبتی قطران

از عایق رطوبتی قطران می‌توان به عنوان یک پوشش دهنده‌ی بسیار با ارزش نام برد. این محصول به عنوان یک عایق رطوبتی در صنعت راهسازی، ساخت ماشین و… کاربرد دارد. این نوع عایق توسط عمل تقطیر به وجود آمده و کمی برای محیط زیست خطرناک می‌باشد. اما با این حال باز هم هنوز عده‌ای از آن استفاده می‌کنند.

تعریف عایق رطوبتی قطران

از زمان‌های گذشته تا به امروز یکی از دغدغه‌ی انسان‌ها محافظت از منازل و عایق‌بندی آن‌ها بوده است. انسان ها در آن دوران از روش های سنتی مانند کاه گل و قیر به عنوان عایق رطوبتی استفاده می‌ کردند. اما با پیشرفت تکنولوژی انواع عایق‌های رطوبتی مختلفی روانه‌ی بازار شد که طبق شرایط محیط مورد استفاده قرار می‌گیرد. این عایق‌ها از بهترین و جدیدترین نوع آب‌بندی است که جایگزین مناسبی برای عایق‌های قدیمی مانند قیرگونی و ایزوگام می‌باشد.

همانطور که می دانید عایق کاری باید به بهترین شکل ممکن انجام شود تا بتواند به طور کامل جلوی نم و رطوبت را بگیرد و از ایجاد خسارت ها جلوگیری کند. عایق رطوبتی قطران گازی است که به وسیله‌ی حرارت از زغال سنگ استخراج می‌شود و بسیار پرکاربرد می‌باشد. امروزه استفاده از قطران ها بسیار طرفدار دارد و از نوع عایق‌های پرطرفدار است. این محصول دارای مواد اسیدی است که به راحتی و سریع در آب حل می‌شود به همین دلیل باید هنگام استفاده نهایت دقت را به کار برد.

تاریخچه

انواع متداول عایق رطوبتی با توجه به شرایط اقلیمی کشورمان وجود دارد و مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروزه مهندسان مواد شیمیایی را جایگزین مواد نفتی کرده‌اند که مقرون به صرفه‌تر است. یکی از اصلی‌ترین نوع آن‌ها عایق رطوبتی قطران است که امروزه مورد توجه عموم قرار گرفته است. استفاده از یک عایق رطوبتی خوب و با دوام در همه‌ی دوران زندگی بشر به عنوان یک دغدغه‌ی مهم قلمداد می‌شد.

عایق‌های رطوبتی متفاوتی امروزه تولید و استفاده می‌شود که انعطاف‌پذیر بوده و به راحتی بر روی سطوح قابل نصب می‌باشد. با توجه به اقلیم و شرایط محیط و همچنین شرایط آب و هوایی منطقه نوع عایق نیز انتخاب و تهیه می‌شود. نا گفته نماند در کشورهایی مانند آمریکا به عایق رطوبتی قطران بیتومن نیز می گویند و این محصول را با این نام می شناسند.

مشخصات

عایق رطوبتی قطران اجرا
عایق رطوبتی قطران اجرا

رطوبت می‌تواند به ساختمان‌ها و خانه‌ها صدمات جبران ناپذیری وارد کند. استفاده از عایق‌های رطوبتی تا حدودی از بروز این مشکلات جلوگیری می‌کند. همانطور که قبلا گفته شد عایق رطوبتی قطران در واقع گازی است که از زغال سنگ استخراج می شود و در اثر سرد شدن گاز به وجود می‌آید. این ماده به رنگ سیاه یا قهوه‌ای تیره و چسبناک می‌باشد و از ترکیب ماده‌ای مانند زغال سنگ، نفت و چوب  تولید می‌شود. مایع حاصل از این فرآیند را قطران می نامند.

این محصول هم در واقع مثل قیر عمل می‌کند و سنگ دانه‌ها را به هم می‌چسباند. عایق رطوبتی قطران به عنوان یک عایق رطوبتی مرغوب و با کیفیت مورد مصرف قرار می‌گیرد. از این محصول می‌توان به عنوان یک عایق پرکاربرد استفاده کرد اما به دلیل اینکه این ماده برای محیط زیست ضرر دارد استفاده از آن را تا حدودی محدود کرده‌اند.

نحوه‌ی تولید

قطران ها یکی از عایق‌های رطوبتی هستند که در پالایشگاه‌ها بر اثر فعل و انفعالات شیمیایی تولید می‌شوند. یکی از دلایل نامگذاری آن به همین منظور می‌باشد. عایق رطوبتی قطران یا بیتومن برخلاف دیگر عایق‌ها از جمله قیر می‌تواند به راحتی در نفت سفید، بنزین و گازوئیل حل شود. نحوه‌ی تولید قطران به گونه‌ای است که زغال سنگ را در معرض حرارت زیاد قرار می‌دهند تا در اثر حرارت، گاز تولید کند.
سپس شروع به سرد کردن گاز می‌کنند تا بخار کند و قطره قطره بچکد. به این روش عملیات تقطیر می‌گویند و به ماده‌ای که از این فرآیند به دست می‌آید قطران می گویند. این محصول را معمولاً از محصولات دیگری مانند چوب، سنگ و شیشه نیز تهیه می‌کنند. نحوه‌ی تولید این محصول در پروسه‌ی زمانی بسیار بالایی انجام می‌شود و این عمل نیازمند افراد متخصص و کاردان در این زمینه می‌باشد.

موارد استفاده و کاربرد

عایق رطوبتی قطران را می توان در مکان های مختلفی استفاده کرد که ما در زیر به برخی از آن ها اشاره می کنیم. موارد مورد استفاده و کاربرد عایق رطوبتی قطران عبارتند از:

عایق کاری رطوبتی

از عایق رطوبتی قطران یا بیتومن معمولاً در انواع عایق کاری‌های رطوبتی استفاده می کنند و عملکرد بسیار خوبی دارد.

ایزوله کاری رطوبتی

این محصول برای ایزوله کردن محیط و جلوگیری از نفوذ رطوبت استفاده می‌شود. واستفاده از آن در برخی از قسمت‌های اتومبیل به عنوان یک عایق رطوبتی رایج می باشد.

ساختن رویه‌های سیاه

این محصول به دلیل رنگ سیاه و چسبندگی قوی که دارد برای ساخت انواع رویه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مورد استفاده برای عایق کف

ازعایق رطوبت قطران برای آب بندی و عایق کاری کف استفاده می‌شود واستفاده از آن در سطوح خارجی ساختمان‌ها از جمله تونل و استخر نیز شایع است.

نحوه استفاده

نحو.ه استفاده از عایق رطوبتی قطران
نحو.ه استفاده از عایق رطوبتی قطران

نحوه استفاده از عایق رطوبتی قطران به این صورت می باشد که برخلاف انواع دیگر عایق‌ها به راحتی نصب می‌شود و حمل و نقل آن نیز بسیار راحت می‌باشد. همچنین به دلیل اسیدی بودن این محصول و مشکلاتی که برای محیط زیست به وجود می‌آورد استفاده از آن کمرنگ می باشد. ولی با این وجود هنوز هم قطران جایگاه خاصی دارد و از آن در مصارف مختلف استفاده می‌شود. ودر آخر عایق کاری عملی است برای جلوگیری از نفوذ آب و عوامل دیگر خارجی به محیط داخلی که مسئولیت این کار را عایق به عهده دارد.

می‌توان گفت که عایق کاری یکی از مهمترین و ضروری‌ترین اقدام در ساخت و ساز است که از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد. از عایق رطوبت قطران در راه و شهرسازی نیز استفاده می‌شود اما باید نهایت دقت را به عمل آورد زیرا هنگام بارندگی مقداری از این مواد در آب حل می‌شود و ممکن است به محیط زیست و فضای سبز آسیب برساند و گل و گیاهان را آلوده کند. نحوه‌ی استفاده از قطران نیز معمولاً توسط افراد کاربلد و متخصص در این زمینه انجام می‌شود و باید حتماً طبق استاندارد‌های لازم و به دقت کار را انجام داد.

خرید عایق رطوبتی قطران

نکاتی وجود دارد که برای خرید عایق های رطوبتی از جمله خرید عایق رطوبتی قطران (بیتومن) وجود دارد که باید خریداران به آن توجه کنند. یکی از این نکات دارا بودن نشان استانداردی می باشد که بر روی این محصول درج کرده اند. در مرحله دوم می بایست این ماده را مطابق با موارد مورد استفاده خود خریداری نمایید. همچنین برای خرید آن می توان به فروشگاه ها یا سایت های معتبر مراجعه کرده و آن را به صورت حضوری یا آنلاین خریداری کنید.

سخن پایانی

در نهایت عایق کاری یکی از ضروری‌ترین اوامری می‌باشد که در ساخت و ساز‌ها می‌بایست به شکل درست انجام شود. انجام اینکار از بسیاری مشکلات که ممکن است بعد‌ها در اثر رطوبت ایجاد شود جلوگیری کرده و امری واجب و ضروری می‌باشد. عایق‌های رطوبتی انواع مختلفی دارند و هر کدام برای شرایط، مکان‌ها و موقعیت‌های متفاوتی ساخته و طراحی شده است. با توجه به اینکه استفاده از عایق رطوبتی قطران برای محیط زیست خطرناک می‌باشد استفاده آن کمی محدود‌تر است.

 

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *