info@parsikco.com

لوگو پارسیک
کاربرد نانو در ساختمان سازی چیست ؟

کاربرد نانو در ساختمان سازی چیست ؟ انواع مواد نانو ساختمانی

این روزها پیشرفت علم نانو در هر زمینه‌ای منجر به رشد و پیشرفت شگفت‌انگیزی شده است. این علم جدید امروزه در تمامی حوزه‌ها با هدف بهبود یا ایجاد روش‌های جدید وارد شده است که یکی از آنها، کاربرد نانو در ساختمان سازی است.
استفاده از این مورد در ساختمان‌سازی نیز باعث ایجاد مصالح باکیفیت و ایمن‌تری نسبت به گذشته شده است. در این مطلب به بررسی کاربرد نانو در ساختمان می‌پردازیم. پس اگر می‌خواهید ساختمان ایمن‌تر و به‌روزتری داشته باشید؛ تا انتها همراه ما باشید.

استفاده از فناوری نانو چه مزایایی در ساختمان‌سازی دارد ؟

  • صرفه‌جویی در انرژی
  • افزایش کیفیت محصول
  • صرفه‌جویی اقتصادی
  • سهولت در اجرای موادی که با این مورد تهیه شده‌اند.
  • کاهش زمان اجرا

 

چه تجهیزات ساختمانی با فناوری نانو تهیه شده‌اند ؟

لوله های بی صدا نانو

لوله های بی صدا نانو

این لوله‌ها شکل جدیدی از لوله‌های تولیدی هستند که با هدف کاهش صدای تخلیه فاضلاب یا آب باران تولید شده‌اند. در این نوع لوله‌ها ترکیبات نانو عایق صوتی خوبی شده‌اند و از انتقال صدا به بیرون جلوگیری می‌کنند.

اتصالات pvc نانو

اتصالات pvc نانو

استفاده از نانو در این محصولات باعث افزایش استحکام و ضد ضربه شدن آنها شده است؛ لوله و اتصالاتی که از این مواد تهیه شده‌اند مقاومتی 4 برابری دارند.

رنگ نانو

رنگ نانو

از این رنگ‌ها برای عایق‌سازی سطوح استفاده می‌شود. رنگ‌های نانو آنتی‌باکتریال نیز هستند. در سطوحی که از رنگ‌های نانو استفاده می‌شود هدایت حرارت به میزان بسیار کمی انجام می‌شود. رنگ نانو برای نمای ساختمان، رنگی است که با استفاده از فناوری نانو ساخته شده و دارای ویژگی هایی مانند مقاومت بالا در برابر آب، رطوبت و… مقاومت دارد. در پارسیک می توانید این رنگ را برای نمای ساختمان خود تهیه کنید.

کف پوش های پلیمری نانو

کف پوش های پلیمری نانو

ورود فناوری نانو به کف‌پوش‌ها باعث بهبود ویژگی‌های این محصول شد. کف‌پوش‌های تهیه شده از ماده نسبت به کف‌پوش‌های قدیمی مقاومت بیشتری دارند و درصد عایق بودن آنها نیز بیشتر است.
برای این مورد می‌توانید از موزاییک پلیمری پارسیک نیز بازدید کنید؛ این محصول یکی از کف‌پوش‌های عایق محبوب بازار است.

 

کاربرد نانو در ساختمان؛ فناوری نانو در عایق‌ها

عایق رطوبتی نانو

از دیگر عایق‌های رطوبتی عایق‌هایی هستند که از نفوذ آب و رطوبت به درون ساختمان جلوگیری می‌کنند. رطوبت باعث پوسیدگی مواد و همچنین ایجاد عوامل بیماری‌زا می‌شود. نکته‌ای که درباره این مواد وجود دارد این است که مواد ضدآب قدیمی مانند پلی‌اورتان هرچند که عایق خوبی بودند اما در اثر برخورد با آب ترکیبات مضری ایجاد می‌کنند.
عایق رطوبتی نانو با مقاومت در برابر رطوبت از بروز خطراتی که مواد پلیمری نیز ایجاد می‌کنند جلوگیری کرده و از رشد باکتری، قارچ، کپک و همچنین نفوذ پرتوهای فرابنفش نیز جلوگیری می‌کنند.

عایق حرارتی نانو

یکی از فاکتورهای مهم در عایق‌ها مقاومت آنها است. بالاتر بودن مقاومت عایق باعث کاهش کمتر حرارت می‌شود که این مورد در صرفه‌جویی در انرژی و کاهش هزینه‌ها کمک ویژه‌ای می‌کند. باتوجه‌به این مورد می‌توان متوجه شد که در موضوع بررسی کیفیت عایق‌ها ضخامت عایق مطرح نیست و مقاومت حرارتی است که اهمیت دارد.
موادی که عایق هستند دارای تعداد زیادی حفره در ساختار داخلی خود هستند و این حفره‌ها با نگهداری هوا به جلوگیری از خروج صدا و حرارت کمک می‌کنند. در نانومواد به دلیل داشتن تخلخل‌های بیشتر و ریزتر قابلیت به دام انداخت هوای بیشتری را دارند و با کمک این مواد در ضخامت‌های کم و وزن سبک می‌توان به نتیجه دلخواه رسید.

عایق‌های رطوبتی پارسیک نیز از عایق‌هایی هستند که در مقابل انتقال حرارت و صوت بسیار مقاوم‌اند و در برابر رطوبت نیز مقاومت خوبی دارند. این عایق‌ها در انواع مختلفی تولید شده‌اند که می‌توان از آنها در مناطق مختلف مانند پشت‌بام، استخر، دیوار و… استفاده کرد.

عایق صوتی نانو

برای کاهش صدا در ساختمان و کمتر شدن آلودگی صوتی از عایق‌های صوتی استفاده می‌شود. موادی که از این فناوری تهیه می‌شوند باعث کاهش حرکت امواج شده و این مورد باعث می‌شود این مواد عایق صوتی خوبی باشند.
جالب است بدانید که هرچقدر عایق قابلیت بیشتری در کاهش سرعت صوت داشته باشد از ضخامت کمتری از این ماده نیاز است و این مورد باعث سبک‌تری شدن مصالح مصرفی نیز می‌شود که در جنبه‌های خاصی تأثیر دارد. این محصولات امروزه با عنوان عایق‌های مدرن در بازار وجود دارند.

 

کاربرد نانو در ساختمان؛ فناوری نانو در شیشه ها

شیشه‌های خود تمیز شونده نانو

شیشه‌های خود تمیز شونده نانو

این شیشه‌ها از سال 2002 در بازار موجودند و روزانه تقاضا برای این مورد نیز افزایش می‌یابد. این شیشه‌ها از عمل خودتمیزشوندگی برای پاکیزگی استفاده می‌کنند. اولین شرط این شیشه‌ها نور ماورای بنفش است؛ باتوجه‌به این مورد می‌توان متوجه شد که این شیشه‌ها برای سطوح خارجی قابل‌استفاده هستند.

در این شیشه‌ها با استفاده از نور ماورای بنفش و اعمال مواد خود تمیز شوند در مقابل نور خورشید اکسیژن فعالی روی سطح تشکیل می‌شود. اکسیژن تشکیل شده به تمیزکردن لکه‌های چربی و مواد الی کمک کرده و با تجزیه این مواد چسبندگی آنها را به شیشه کاهش می‌دهد. این مورد باعث می‌شود شیشه بهتر شسته شود و همچنین در مدت‌زمان بیشتری نیز تمیز بماند.

شیشه‌های هوشمند نانو

شیشه‌های هوشمند نانو

قبل از بررسی این مورد باید دانست که بیشتر از یک‌سوم انرژی ساختمان‌ها از طریق پنجره‌ها هدر می‌رود؛ این مورد باعث شده است که تلاش برای کاهش مصرف انرژی در ساختمان بیشتر از هر بخش انجام شود.
توجه به ذخیره انرژی باعث شده است تا پنجره‌های شیشه‌ای جدیدی تولید شود. در این پنجره‌ها نیز استفاده از مواد نانو از فرار انرژی جلوگیری می‌کند.

 

کاربرد نانو در ساختمان؛ فناوری نانو در رنگ ها

رنگ‌های خود تمیز شونده نانو

رنگ‌های خود تمیز شونده نانو

رنگ‌های خودتمیزشوندگی با اضافه‌کردن انواع مختلفی از نانوذره به رزین‌ها دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی می‌شوند. این رنگ‌ها بسیار شفاف هستند و قابلیت استفاده در تمامی سطوح داخلی و خارجی را دارند. هدف از استفاده از این رنگ‌ها افزایش دوام، کاهش زمان و هزینه موردنیاز است.

رنگ‌های آنتی استاتیک نانو

این رنگ‌ها در محل‌هایی که قابلیت اشتعال و انتقال جریان الکتریسیته وجود دارد ضروری است. این رنگ‌ها دارای ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی زیادی هستند و استفاده از آنها به بهبود کیفیت و دوام محیط کمک می‌کند.

رنگ‌های آنتی‌باکتریال نانو

رنگ‌های آنتی‌باکتریال دارای ویژگی‌هایی هستند که با شستشو و قرارگرفتن در مقابل مواد شوینده از بین نمی‌روند. این رنگ‌ها از رشد باکتری و میکروب در سطح نیز جلوگیری کرده و به حفظ سطوح در برابر کپک و قارچ کمک می‌کند.

رنگ‌های مقاوم به خراش نانو

استفاده از نانو باعث ایجاد رنگ‌هایی شده که در مقابل خراش مقاومت دارند. این رنگ‌ها را در پوشش‌های داخلی، خارجی، کف‌پوش، در و … می‌توان استفاده کرد.

کاربرد نانو در ساختمان؛ فناوری نانو در مصالح ساختمانی

بتن سبک نانو

یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین مصالح ساختمانی بتن است. بستن سبک نوعی از بتن است که وزن کم آنها باعث شده در ساختمان‌سازی بسیار مورد استفاده قرار بگیرد. در تهیه این بتن‌ها از آب، سنگ دانه، سیمان و سایر مواد افزودنی استفاده شده است. یکی از موارد مصرفیم هم نیز چسب بتن است که اگر قصد خرید این نوع چسب ها را دارید به صفحه خرید چسب بتن مراجعه کنید.
نکته‌ای که درباره بتن‌ها وجود دارد این است که از سنگ‌دانه‌های سبک در تهیه آنها استفاده می‌شود این مواد به‌صورت ذاتی مقاوم نیستند و این مورد باعث کاهش استحکام و مقاومت بتن می‌شود اما استفاده از نانو باعث شده این مشکلات حل شود و بتن‌ها با مقاومت و استحکام بیشتری در بازار وجود داشته باشند.

سیمان نانو

سیمان مانند بتن یکی از پرمصرف‌ترین مواد در ساختمان‌سازی است. این ماده کاربرد زیادی در فرایند ساخت‌وساز دارد و استفاده از فناوری نانو در یان محصول باعث بهبود ویژگی‌های شیمیایی و فیزیکی می‌شود.

 

سخن آخر

همگام به رشد و پیشرفت تکنولوژی اطلاع داشتن از آن و استفاده از آن بهترین کاری است که افراد می‌توانند انجام دهند. استفاده از مواد ساختمانی که در آنها فناوری نانو استفاده شده است، به استحکام و مقاومت ساختمان کمک ویژه‌ای می‌کند.
در این بخش به بررسی این محصولات پرداختیم درصورتی‌که قصد دارید هرکدام از این موارد را که فروشگاه پارسیک تهیه کنید تنها با چند کلیک و اضافه‌کردن آنها به سبد خرید خود می‌توانید به این محصولات دست‌یابید.

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *