info@parsikco.com

لوگو پارسیک
عایق رطوبتی سرد اجرا

عایق رطوبتی سرد

عایق رطوبتی سرد اجرا یکی از ابزار مهم برای محافظت از نفوذ رطوبت به مصالح ساختمانی است. مواد آب‌بندی مختلف و زیادی در بازار مصالح ساختمانی به فروش می‌رسد که برای محافظت از دیوار، کف زمین و سقف مورداستفاده قرار میگیرد. اغلب ساختمان‌ها و منازل قدیمی ساخت با مشکلاتی همچون نفوذ رطوبت به دیوارها، سقف‌ها و دیگر سطوح مواجه می‌شود که ترمیم و بازسازی آنها هزینه‌بر است.

برخی از عایق‌ها برای نصب و اجرا به حرارت نیاز دارند و برخی بدون نیاز به حرارت قابل‌اجرا هستند. این عایق‌ها دارای کاربردهای مختلف و قابلیت‌های اجرایی فوق‌العاده آسان و کم‌هزینه نسبت به عایق های حرارتی هستند. عایق رطوبتی سرد اجرا در برابر پوسیدگی مقاومت بالایی دارد و پس از نصب آن‌ها در سطوح مختلف نباید نگران به پایان رسیدن طول عمر آن بود. آسان بودن و سهولت استفاده از آن برای سطوح مختلف از مزایای مهم و قابل توجهی است که بسیاری از افراد را برای خرید انواع آن به بازار مصالح ساختمانی سوق میدهد.

عایق رطوبتی سرد چیست ؟

عایق رطوبتی سرد اجرا یکی از انواع پوشش‌های محافظ برای جلوگیری از نفوذ رطوبت به سطوح مختلف است. این نوع از عایق ها بدون نیاز به حرارت قابل‌اجرا و نصب است که علت اصلی محبوبیت این نوع از عایق برای مردم میباشد. عدم نیاز عایق رطوبتی سرد اجرا به حرارت باعث کاهش هزینه‌های مصرفی و زمان اجرایی است. برخلاف عایق های رطوبتی قدیمی که به علت وجود قیر در ساختار آنها نیاز به اعمال حرارت زیادی بود عایق حرارتی رطوبتی سرد اجرا بدون نیاز به هیچ حرارتی به‌راحتی قابل اجرا است.

ایزوگام‌ها نوع دیگری از عایق های محافظتی از سطوح مختلف ساختمانی هستند که این مورد نیازمند حرارت بالا است. با ورود انواع عایق های آکریلیک و عایق رطوبتی قیری که با پیشرفت تکنولوژی وارد بازار شد تقاضا برای خرید و استفاده از آنها به علت عدم استفاده از حرارت بالا رفت. این عایق ها با عنوان عایق رطوبتی سرد اجرا به فروش می‌رسند و مورداستفاده قرار می‌گیرند.

انواع عایق رطوبتی سرد اجرا 

انواع عایق رطوبتی سرد اجرا
انواع عایق رطوبتی سرد اجرا

 

دسته‌بندی این نوع از عایق های رطوبتی بر اساس نوع مواد به‌کاررفته دارای دسته تقسیم‌بندی‌های مختلفی می‌باشد. هرکدام از دسته‌ها ازلحاظ ساختاری و نوع مواد به‌کاررفته متفاوت است که در ادامه با آنها آشنا می‌شوید.

عایق رطوبتی آکریلیک بر پایه آب

در این نوع عایق رطوبتی سرد اجرا هیچ یک از مشتقات قیر موجود نیست. آماده‌سازی این نوع از عایق رطوبتی بر پایه رزین های اکریلیک با فرموله های مشخص شکل‌گرفته است. انعطاف‌پذیری بالای این نوع از عایق رطوبتی باعث جلب توجه بسیاری از ناظران ساختمان سازی شده است. تک جزئی بودن این نوع عایق یکی دیگر از ویژگی های مهمی است که اجرای آن را آسان‌تر می‌کند. اجرای این نوع از عایق رطوبتی بر روی انواع سطوح بتنی، فلزی، گچی و سیمانی امکان‌پذیر است.

عایق رطوبتی بر پایه پلیمر و قیر

تک جزئی بودن این نوع از عایق حرارتی با توجه به این که بر پایه آب است باعث کاربردهای گسترده‌های آن در سرویس بهداشتی، سقف و بام ساختمان‌ها و انواع سطوح ساختمانی در معرض رطوبت شده است. استفاده از عایق فایبرگلاس در لایه میانی رنگ آن می‌تواند مقاومت عایق رطوبتی سرد اجرا را بالا برد. برای صافی و احیا سطوح مدفون می‌توان از عایق رطوبتی قیری استفاده نمود. این نوع ازعایق رطوبتی از رشد انواع باکتری، کپک و عنصرهای انتقال بیماری در سطوح ساختمانی جلوگیری می‌کند. در برابر انواع مواد شیمیایی و قلیایی از مقاومت بالایی برخوردار است.

عایق رطوبتی با پوشش مایع

محافظت این نوع از عایق از بتن، فلز و آجر به علت راندمان بالای آن از مزیت‌های مهم این نوع از عایق محسوب می‌شود. ترکیب پوشش مایع با آب به‌جای استفاده از رول یا ورق‌های مرسوم شناخته‌شده برای سقف و انواع سطوح دارای عملکرد مناسبی است.

بتونه دیواری

این نوع عایق در برابر انواع فشار های شیمیایی، مکانیکی و فیزیکی از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است. ترکیب به‌کاررفته در این نوع عایق رطوبتی سرد اجرا ماستیک است که از دوام بالایی برخوردار است. از مزیت‌های این نوع عایق می‌توان به مقاومت آن در برابر شرایط آب و هوایی مختلف و عدم خرابی‌های محیط زیستی اشاره نمود.

فیلم پلیمری

این نوع از عایق رطوبتی سرد اجرا عموماً در پشت‌بام ساختمان‌ها مورداستفاده قرار میگیرد. مقاومت بالای فیلم پلیمری در برابر انواع رطوبت، استفاده از این عایق را برای بسیاری از مهندسان در ساخت‌وساز مرسوم کرده است. از مزایای این عایق می‌توان به عبور بخار حاصل از فضا پوشیده شده اشاره نمود.

گچ ضد آب

این نوع عایق رطوبتی به 3 روش برای آب‌بندی مورداستفاده قرار میگیرد.

  1. مخلوط آهک و آسفالت که باید در چند مرحله اجرایی شود و ضخامت مناسب آن 4 میلی‌متر است.
  2. آسفالت و آهک ضد آب که معمولاً در سطوح عایق و دیواره محافظ ریخته می‌شود.
  3. مخلوط سیمان و گچ که اعمال آن باید با لایه‌های 5 تا 40 میلی‌متری بر روی سطوح باشد.

مواد واترپروف کننده

اسپری هوایی یا اسلحه مخصوص رنگ برای پاشش این مواد بر سطوح موردنیاز استفاده می‌شود. مواد به‌کاررفته در این عایق رطوبتی محلول اکریلیک یا لاستیک مایع است که امکان اعمال آن بر روی انواع سطوح امکان‌پذیر است.

نفوذگر

این نوع عایق رطوبتی سرد اجرا برای حفاظت از سازه‌های بتنی در برابر رطوبت از مقاومت بالا و فوق‌العاده‌ای برخوردار است. استفاده از نفوذگر در ابتدا و انتهای ساخت‌وساز امکان‌پذیر است و  از خوردگی‌های سطوح جلوگیری می‌کند. ترکیبات به‌کاررفته در این نوع  عایق رطوبتی مانع از خرابی سطوح براثر حملات شیمیایی مختلف می‌شود.

درزگیر

استفاده از درزگیر برای پایه‌های مختلف ساختمان بسیار مرسوم است. مواد به‌کاررفته در این عایق رطوبتی پلی اورتان و اکریلیک است که به درزگیر حالت خمیری شکل می‌دهد.

ورق های آماده

پوشش سنگین آسفالت و فایبرگلاس پایه ساختاری این نوع از عایق رطوبتی سرد اجرا است. برای استفاده و اجرا ورق ها، ورق اول باید به‌صورت مکانیکی به سطح متصل شود و ورق و لایه‌های بعدی با چسب مخصوص و فوری متصل گردد. پلی استر روکش‌دار و کامپوزیت از مواد تقویت‌کننده این ورق ها برای مقاومت بالای آن است که نیازمند چسب‌های مخصوص است.

چسب قیر

پایه اصلی این عایق رطوبتی سرد اجرا قیر است. اضافه کردن پلیمر به ترکیب این چسب‌ها باعث بروز ویژگی های بهتر و مقاومت بیشتر آن می‌شود.

ویژگی‌های مهم عایق رطوبتی سرد اجرا

  • وزن سبک
  • قیمت مناسب
  • مقاومت و دوام بالا
  • عدم نیاز به حرارت
  • عدم پوسیدگی
  • عدم آسیب‌رسانی به محیط‌ زیست
  • مقاوم در برابر عوامل شیمیایی و فیزیکی
  • چسبندگی بالا بر روی انواع سطوح
  • سرعت و سهولت در اجرا
  • انعطاف‌پذیری پس از خشک شدن
  • عدم تاول‌زدگی و شره پس از اجرا
ویژگی های عایق رطوبتی سرد اجرا
ویژگی های عایق رطوبتی سرد اجرا

نحوه تولید و اجرا عایق رطوبتی اکریلیک

این عایق رطوبتی از رنگهای مختلفی برخوردار است اما رنگ مرسوم به کاررفته در این نوع عایق رطوبتی سفید می‌باشد. عدم اشتعال و سمی بودن عایق رطوبتی اکریلیک یکی از مزیت‌های موردتوجه است که به محیط‌زیست آسیبی نمی‌رساند. مقاومت این عایق در برابر خشک شدن و نیرو باعث شده است که پس از فشردگی دوباره به حالت اولیه خود برگردد.

1500 گرم از این عایق برای یک مترمربع از سطوح مختلف کفایت می‌کند. قابلیت اجرایی این عایق در دمای 1 تا 40 درجه سانتی گراد در سطوح مختلف است. نکته‌ی قابل‌توجه در این مورد این است که نباید در دمای بالاتر یا پایین‌تر از دمای گفته‌شده شروع به اجرای آن کنید.

نحوه تولید و اجرا عایق رطوبتی قیری 

رنگ پایه این نوع از عایق رطوبتی سرد اجرا، مشکی مات است. 1600 گرم از این نوع عایق برای یک مترمربع کافی است و مصرف بالایی ندارد. ضخامت 1 میلی‌متر برای اعمال بر روی سطوح استاندارد استفاده از این نوع عایق رطوبتی است. دمای موردنیاز برای اجرای عایق رطوبتی قیری 25 درجه سانتی‌گراد‌ است. پس از گذشت 7 ساعت گیرایی اولیه این رنگ بر روی سطوح اتفاق میوفتد و برای گیرایی نهایی نهایتا یک هفته زمان نیاز است.

یکی از نکاتی که باید به آن توجه نمایید این است که اجرای انواع عایق رطوبتی سرد باید توسط شخصی که با نوع و کارکرد آنها آشنایی دارد انجام گردد. شما نمی‌توانید بدون هیچ پیش‌زمینه‌ای شروع به اجرای عایق های رطوبتی برای سطوح مختلف منزل خود استفاده کنید.

قیمت عایق رطوبتی سرد اجرا

با توجه به نوع عایق رطوبتی انتخابی و حجم آن قیمت این نوع از عایق ها متفاوت است. برای خرید عایق رطوبتی سرد اجرا باید به فروشگاه‌های معتبر مصالح ساختمانی یا فروشگاه‌های معتبر اینترنتی مراجعه فرمایید. با مراجعه به این مکان‌ها می‌توانید با شرح دقیق نیاز خود و ساختمان خود با کمک کارشناسان زبده در این زمینه مشاوره بگیرد و از طریق آنها قیمت، نوع و مقدار عایق مصرفی خود را به شکل دقیق‌تری متوجه شوید.

عایق رطوبتی پارسیک اغلب سرد اجرا بوده و قابیلت های زیادی دارند. برای مشاهده انواع و قیمت های مختلف عایق رطوبتی می توایند اینجا کلیک کنید.

همچنین امکان اجرای این عایق ها باید توسط افراد کار بلد و حرفه‌ای که در این زمینه فعالیت دارند صورت گیرد. بنابراین بهتر است پس از خرید عایق رطوبتی سرد اجرا به شخصی کار بلد و باتجربه در این زمینه مراجعه نمایید تا به بهترین شکل و در کمترین زمان نیاز شما برطرف گرداند. به طور کلی خرید عایق رطوبتی سرد اجرا نسبت به عایق های حرارتی برای کاهش هزینه ها و همچنین سهولت کار بسیار سودمند تر و در نتیجه انتخاب مناسب تری میباشد. با توجه به توضیحاتی که در مورد عایق های رطوبتی سرد اجرا گفته شد دقت در میزان استفاده از مواد و ضخامت آن بسیار مهم و قابل توجه است و باید شخصی این کار را انجام دهد که به تمامی موارد تسلط لازم را داشته باشد.

 

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *